Einstein

Blog je steeds over hetzelfde?

 

Waarom bloggen de meeste professionals steeds over hetzelfde? Simpel. Ze zijn specialist en kunnen één ding goed. Dat is logisch, maar het grote gevaar is dat stukjes saai worden. Mijn belangrijkste thema is: ‘Bloggen levert geld op’. Dat kun je op 1001 manieren vertellen, alleen vergaat de lol je al na de tiende keer. Hoe houd je het spannend? Voor jezelf en voor de lezer?

blog spannend

Blogonderwerpen waar je nooit over leest

Je kunt jezelf op twee manieren onderscheiden. 1. Kwantiteit. 2. Uniciteit. Over kwantiteit gaat dit blog niet. Een site als Marketingfacts plaatst een miljoen blogs over een paar onderwerpen. Dat is een effectieve strategie, maar dan moet je daar wel de middelen voor hebben. En de zin. Ik onderscheid mijzelf liever door uniciteit. Neem als onderwerp iets waarover je nooit leest, maar dat voor jou wel relevant is. Lastig? Jazeker. Maar ik blog liever wat minder, dan dat ik duffe artikeltjes tik.

Antwoord

Dwarsdenkers die de wereld veranderen
Om uniek en onderscheidend te zijn, moet je aantal zaken durven. Durven loslaten vooral. Laat kennis, feiten, vooronderstellingen voor wat ze zijn en durf te denken als een kind. Luister. Wees nieuwsgierig. Observeer. Steven D.Levitt en Stephen J.Dubner laten in hun aardige boek vol anekdotes Think like a Freak het voordeel zien van dwars denken. Dwarsdenkers durven sociale druk te weerstaan en buiten gebaande paden te treden. Waar dat toe leidt? Soms tot niks, maar even vaak tot geweldige nieuwe inzichten. De schrijvers geven voorbeelden van bekende dwarsdenkers die de wereld veranderden, zoals Steve Jobs, Einstein en Winston Churchill.

Hotdog eetwedstrijd

Magere Japanner wint eetwedstrijd

In het boek staan leuke voorbeelden van mensen die net even anders zijn en daardoor veel succesvoller. Zo lezen we over een magere Japanner die zijn dikke Amerikaanse tegenstanders te slim af is in een eetwedstrijd. Zijn truc? De broodjes hotdog in water dopen zodat ze beter naar binnen glijden. Of wat te denken van de perfecte penalty? De ideale strafschop richt je niet op een hoek, maar gaat hard door het midden. Die tactiek heeft de meeste kans van slagen, simpelweg omdat niemand het durft te doen. Alleen eigengereide spelers durven de bal rechtdoor te knallen. Of te wippen (Panenka). Of eerst te passen naar een medespeler (JC).

Enfin, hoe schrijf je nu een origineel blog? Tja, ik heb niet gezegd dat het makkelijk is. Wel leuk. Succes met bloggen!

Leuk, lollig of leerzaam? Deel dit blog met al je virtuele vrienden!

Of deze:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *