Zelfpromotie

Content Marketing: wat is het?

 

Content Marketing (ik houd de Engelse schrijfwijze aan) is een nieuwe manier van marketing. Content betekent inhoud. Het gaat om  waardevolle informatie. Marketing staat voor het verspreiden van het woord. Leuk. Maar wat is het eigenlijk? Ik waag een poging. Content Marketing betekent dat je eerst moet delen, voordat je kunt vermenigvuldigen. Je deelt waardevolle content. Artikelen waar je expertise uit blijkt en waar de lezer daadwerkelijk wat aan heeft. Niet scoren, maar helpen. Niet verkopen, maar geven. Geen monoloog, maar een gesprek. Ik hoor je denken: ´Fijn hoor, maar wérkt het?´. Absoluut, maar voordat ik laat zien dat het werkt beschrijf ik waarom het werkt.

Een statische website is saai en communiceert niet met de doelgroep. Hoe moet het dan wel? Je biedt relevante content aan op je website. Vaak gaat het al mis bij het woordje ´relevante´. ´Huh?´ Een voorbeeld. Stel je geeft Spaanse les in Utrecht. Dan blog je maar zelden over je cursus Spaans die je geeft. Internetters willen niet 1.000x lezen dat jouw lessen geweldig zijn. Dat boeit niet.

Boeiend, betrokken en betrouwbaar

In plaats daarvan deel je informatie over Spanje en de Spaanse cultuur. Mooie Spaanse muziek, onontdekte stranden, spannende gerechten, alles wat jij werkelijk de moeite waard vindt en wilt delen op het wereldwijde web. Mensen bezoeken graag je site, je Facebookpagina en delen de leukste vondsten met virtuele vrienden. Er ontstaat contact en als het goed is zelfs een duurzame relatie. En wat als de lezers of de vrienden van die lezers op zoek zijn naar Spaanse les? Juist. Dan is de kans groot dat ze bij jou uitkomen, want ze kennen je als een boeiend, betrokken en betrouwbaar persoon.

Spaanse les Utrecht
Spaanse les Utrecht

Er zijn meer voordelen van deze vorm van online marketing. Een punt dat niet ongenoemd mag blijven: het is vreselijk goed voor je online vindbaarheid. Je blogs deel je op je sociale media, zoals Google +, Facebook en Twitter. Andere websites linken naar je (lees: Linkbuilding), waardoor je Google-ranking stijgt. Het gevolg? Je website eindigt hoger in de zoekresultaten van de bekende zoekmachines. Google maar eens op ´Spaanse les Utrecht´. Ondanks de moordende concurrentie, scoort de website altijd in de top-3, meestal zelfs op de eerste plek. Dus ja: Content Marketing wérkt!

Content Marketing =Video´s, een whitepaper of een e-book?

Heeft Content Marketing dan geen nadelen? Natuurlijk. Je moet wel kunnen schrijven en tijd willen vrijmaken. Je moet immers bloggen en je sociale media bijhouden. Het is dan wel gratis, maar tijd is geld. Content Marketing is meer dan bloggen alleen. Denk ook aan video´s, het maken van een gratis whitepaper of het schrijven van een e-book. Je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt. De grootste valkuil is en blijft het voorkomen van reclame, van zelfpromotie.

Zelfpromotie

Dan misschien nog wel het grootste voordeel van Content Marketing. Een voordeel dat zelden genoemd wordt. Het is leuk. Sterker: het is verslavend. Je kunt schrijven over je vak, je bezigheden en onderwerpen die je na aan het hart liggen. Wat is er leuker dan dat? Natuurlijk, er zijn talloze wegen die naar Rome leiden. Je kunt snel scoren door het kopen van linkjes, al loop je de kans op strafpunten van Google. Je kunt drukwerk door brievenbussen gooien, zelfs al hebben mensen een ´Nee-alsjeblieft-niet-sticker´ op hun bus. En je kunt een callcenter inhuren, ook al gooien mensen massaal de hoorn op de haak.

Maar waarom zou je?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *