Online succes

Online succes? Focus op conversie!

Vaak hoor ik van mijn gewaardeerde MKB-klanten: “Ik wil hoger in Google, zodat mijn online omzet stijgt.” Een logisch verzoek. Maar is het ook een verstandig verzoek? Dat verschilt per website. De simpele vergelijking meer bezoekers = meer omzet klopt namelijk lang niet altijd. In dit blog zal ik een paar belangrijke valkuilen benoemen.

De belangrijkste valkuilen op een rij:

1. Je doelgroep zoekt niet.
2. Je concurreert op te dure zoekwoorden.
3. Je bezoekers behoren niet tot je doelgroep.
4. Geen conversie. (kopen niet/worden geen klant).

A. Bij veel diensten of producten is een hoge Google-notering irrelevant. Twee voorbeelden. Orthopeden weten bij wie ze een kunstknie moeten kopen, dat hoeven ze echt niet eerst te googelen. Godzijdank niet, zou ik zeggen. Ander voorbeeld. Een van mijn klanten verleent diensten aan de Rijksoverheid. Hoe ze aan nieuwe opdrachten komen? Simpel: door te netwerken. De ambtenaren weten door ervaring wie ze moeten hebben, daar komt geen zoekmachine aan te pas. Kortom: er zijn bedrijven waarbij een hoge Google positie geen enkele bijdrage levert aan de omzet!

B. Waarom concurreren op een zoekwoord waar de concurrentie moordend is? Een hoge Google-positie op een populair zoekwoord kost veel tijd, menskracht en geld. En de opbrengst? Die is mager. Kies liever voor het laaghangende fruit. Zoekwoorden die exact beschrijven wat je doet en weinig concurrentie kennen. Je website converteert beter als je lokaal en specifiek je doelgroep benadert. Vergeet het aantal bezoekers, kies voor conversie. Liever 10 bezoekers per week die klant worden, dan 1000 bezoekers waarvan er maar eentje koopt. Verkoop je omafietsen in Leidsche Rijn? Dan leidt ‘omafiets Leidsche Rijn’ sneller tot meer omzet dan ‘fietsen regio Utrecht’.

4 valkuilenC. Ondernemers kijken te weinig naar de doelgroep. Zo ken ik een website die vreselijk goed scoort op het woord ‘ontzorgen’. Is het soms een ontzorgingsbedrijf? Neen. Het bedrijf vindt ontzorgen een belangrijke waarde en vermeldt dat woord om die reden op de hele website. Het gevolg? Veel bezoekers die meer willen weten over het begrip ‘ontzorgen’ zien dat de website hen niets te bieden heeft. Een hoge bouncerate (wegklikkers) en een extreem lage conversie. Kortom: maak je website vindbaar voor relevante zoekwoorden.

D. Misschien wel de belangrijkste oorzaak van achterblijvende omzet: de website nodigt niet uit tot conversie. Wollige teksten, het niet vermelden van USP’s, niet klantgericht, de redenen waarom mensen niet overgaan tot actie zijn heel divers. Een website die niet converteert is dodelijk voor je omzet. Of je nu gaat bloggen of een advertentiecampagne start: het is zinloos als je website niet perfect uitnodigt tot conversie. Begin bij het begin en maak eerst je website in orde!

Mooie woorden, maar wat heb je er nu aan als je als ondernemer meer online omzet wilt? Hier een stappenplan, wat ik iedereen aanbeveel die meer geld wil verdienen met zijn website.

Het stappenplan:

1. Begin bij het begin: is de website duidelijk? Denk aan: structuur, design, gebruiksvriendelijkheid, USP’s en conversiepunten. Ja? Dan kun je starten met online marketing. Nee? Maak eerst de site in orde.
2. Bepaal je doelgroep en focus je daarop. Kijk naar de concurrentie, begin bij het laaghangende fruit. Dus: kies je zoekwoorden lokaal en zo specifiek mogelijk.
3. Monitor je website op conversie. Alleen op conversie. Bezoekersaantallen zeggen namelijk weinig tot niets over de omzet. Belangrijke parameters zijn: bouncepercentage (wegklikkers), de tijd die mensen doorbrengen op de website en het aantal conversiemomenten. Verlaag het aantal wegklikkers, zorg ervoor dat bezoekers langer op je site blijven en spoor ze aan tot actie. Dat zijn de belangrijke parameters voor meer online omzet!
4. Wees klantgericht. Wat heeft de klant aan jouw product of dienst? Vertel dat direct op iedere pagina waar je lezer de site binnenkomt. Zo verhoog je de kans dat bezoekers klanten worden.

Natuurlijk, er zijn nog 3,7 miljoen dingen te zeggen over succesvolle online marketing. De moraal van het verhaal: zorg voor een goede basis, focus op conversie en vergeet bezoekersaantallen. Dat is het fundament van online succes. Alleen zo kan je een gezonde online strategie ontwikkelen en meer rendement uit je website te halen!

Online Succes Tegel

PS. Online advies nodig? Ik hoor graag van je. Waardevol blog? Deel dit bericht dan via Facebook, Twitter of Google +!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *