Google

Wat is relevante content?

 

Vandaag las ik een interessant stuk van online marketeer Christian Slagter. Hij schrijft: “Google is druk bezig om steeds meer tweets te indexeren in haar zoekresultaten, maar hoe kun je daar als bedrijf van gaan profiteren?” Zijn conclusie? Iedere ondernemer moet als een dolle gaan twitteren. Grapje. Dat schrijft hij natuurlijk niet.

Slagter concludeert dat de zoekmachinegigant enkel relevante berichten indexeert. Google indexeert slechts 3,4% van het totaal aantal tweetjes. Anders gezegd: 96,6% ziet men als geouwehoer! En zo hoort het ook. Gebruikers verwachten van Google geen volledigheid, maar relevantie. Als je wilt dat je tweets worden geïndexeerd, moet je wel wat te zeggen hebben. Mensen delen enkel relevante informatie, Google probeert alleen waardevolle informatie in de zoekresultaten te tonen.

blog spannend

Ik heb honderden artikelen gelezen over verschillende vormen van online marketing. Al die artikelen concluderen: wees relevant, lever kwaliteit. Als je kwaliteit levert, waarde toevoegt, dan volgt de beloning vanzelf. Je stukjes worden gepromoot, geprezen en geliket. Mensen reageren, Google ziet je als autoriteit en zo komen er meer bezoekers, meer klanten en meer omzet.

bloggen

Relevant is een synoniem voor ‘passend’, maar kan ook ‘waardevol‘ betekenen. Beide betekenissen van het woord zijn belangrijk. 1. Google moet bezoekers naar een relevante pagina leiden (lees: het zoekresultaat leidt naar een passende/geschikte internetpagina). 2. Bezoekers moeten de inhoud relevant vinden (lees: waardevol). Hoe maak je nu relevante content? Dat is nog niet zo eenvoudig. Kwaliteit gaat in ieder geval boven kwantiteit. Het is beter om één steengoede tweet te verzenden, dan 100 onzinberichten. Beter één blog met 3 superhandige tips, dan 10 nietszeggende artikelen.

blogtips

Een voorbeeld? Mijn stukje over hoe je tikfouten voorkomt, wordt na 2,5 jaar nog steeds veelvuldig gedeeld en gelezen. De reden van de populariteit? Het eenvoudige artikel heeft één helder onderwerp en bevat voor de lezers 5 waardevolle tips. Google snapt dat de pagina gaat over spelfouten, de lezers waarderen de inhoud. Anders geformuleerd: relevante content is geschikt voor zoekmachines en waardevol voor je doelgroep.

Hoe blijf jij relevant? Deel je gouden tip als reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *