Internetmarketing

Welke marketing wérkt?

Internetmarketing zorgt voor meer omzet. Maar welke marketingmethode is nu het meest rendabel? In marketingpraat: bij welke methode is de R.O.I. het hoogst?

Veel marketeers geloven heilig in één methode. Dat is niet zelden de methode die zij zelf het best beheersen. Maar is die ene weg ook echt de beste weg? Natuurlijk niet. Er zijn veel manieren om jouw boodschap goed over te brengen.

Online succes

In dit blog beperk ik mij tot online marketing. Welke vormen van internetmarketing zijn er eigenlijk? Ik noem er een paar: Contentmarketing, Artikelmarketing en inboundmarketing. In deze marketing moet je als organisatie vooral tijd stoppen. Maar er bestaat ook: Search Engine Advertising / Zoekmachineadvertententies (S.E.A.), Reclamebanners en e-mailmarketing. Deze marketing kost vooral veel geld.

Samenvattend: er zijn veel marketingvormen, maar vanuit ondernemersperspectief zijn er maar 2 typen marketing.

Te weten:

Type 1. Marketing die vooral tijd kost.
Type 2. Marketing die vooral geld kost.

Bij type 1 investeer je in de mensen van je organisatie. Organisaties moeten dus bereid zijn om zelf tijd te investeren. Ook als je het druk hebt. Ook als je geen zin hebt. Is jouw organisatie bereid om dit te doen? Als de kennis of het draagvlak ontbreekt, dan heeft het starten van bijvoorbeeld contentmarketing weinig zin. Bij dit type is een langdurige inzet van gemotiveerde medewerkers vereist. Alleen dan werpt dit type marketing haar vruchten af.

Ben ik een hardwerkende Nederlander?

Heb je een tekort aan tijd of geld?

Bij type 2 marketing investeer je vooral geld. Je zet bijvoorbeeld een Google-Adwords campagne op of laat deze opzetten. Natuurlijk kost ook deze vorm van marketing een beetje tijd, maar veel minder dan type 1 marketing. Het voordeel? Je ziet direct meer bezoekers naar je site. Nadeel: iedere bezoek kost je een paar eurocent. Als je website voldoende converteert, wegen de voordelen op tegen de nadelen. Type 2 marketing is dus niet per definitie beter of slechter. Het hangt van je afweging af. Heb je een tijdtekort of een geldtekort?

Google seo

Korte termijn versus lange termijn

Uiteraard moet je ook de baten beoordelen. Stel dat je een tijdelijk ‘iets’ promoot. Een actie, een evenement, een haartransplantatie consult of een nieuwe cursus Spaans in Veenendaal. Ik noem maar wat 😉 Dan is adverteren slim. Je wilt in korte tijd veel bezoekers verleiden, adverteren is uitermate geschikt om op korte termijn resultaten te boeken. Indien er geen haast is, maar je bijvoorbeeld de autoriteit van je eigen merk wilt vergroten, dan kan het verstandig zijn je te richten op het delen van waardevolle content (=contentmarketing). Kortom: investeren in de lange termijn kost vooral tijd, snel resultaat kost vooral geld.

perfecte website

Mijn favoriet? De marketingmix

Het moraal van dit verhaal? Zorg eerst voor een stevige basis. Een heldere site die van bezoekers klanten maakt. Dat is de basis, die moet goed staan. Neem daarna de tijd voor het bepalen van een realistische marketingstrategie. Zelf ben ik voorstander van een marketingmix. Dus: langdurig investeren in waardevolle informatie en af en toe adverteren. Adverteer alleen als het nodig is. Het grote voordeel? Je bent meer in controle. Je kiest de marketingmethode die jou als ondernemer het minste kost (tijd versus geld) en het meeste oplevert (korte versus lange termijn).

Kosten en baten bepalen juiste marketingmix
Samenvattend: bij het kiezen van de juiste marketingmix moet je letten op de kosten (tijd versus geld) en de baten (korte termijn of lange termijn). Als je dat helder hebt, dan heb je de beste marketingstrategie voor jouw bedrijf te pakken.

Welke marketingmix levert voor jouw business het meeste op?

 

 

 

4 gedachten over “Welke marketing wérkt?

  1. Ik probeer de mix, al een tijd. Het werkt, maar je hebt geduld nodig. Af en toe dit, dan weer dat. Ik heb een tijdje geïnvesteerd in AdWords en voor de rest wil ik inderdaad zelf de controle hebben. In kunnen spelen op gebeurtenissen, content verspreiden, tips weggeven. Je bent er dan veel meer bij betrokken en kunt ‘met gevoel’ dingen (uit)sturen.
    Ik denk dat dat werkt; de klanten die mij vinden komen veelal via Google of via netwerken. En dat laatste is dan weer een andere vorm van marketing. 😉

  2. Hey Jeroen, wat grappig. Ik heb net vandaag een trainingsdag online marketing achter de rug waar exact hetzelfde werd verteld. Dit bevestigd in ieder geval weer jouw expert status

  3. @ Sabine Jeroen?? In ieder geval bedankt voor het compliment 😉

    @ Joan, als zzp´er (zoals wij) leer je al doende. Wat ik beschreven heb, ervaarde ik ook met vallen en opstaan. Wat ik vooral ook wilde zeggen: er zijn meer vormen van marketing die werken. Wat werkt, is afhankelijk van je wat je doet. Zo werkt sociale media geweldig bij Spaanse les, maar minder bij een taboe-onderwerp als haartransplanaties.

    Daarnaast maakt het uit waar je organisatie (als zzp´er ben je dat dus zelf) goed in bent en geen gebrek aan hebt. Mijn favoriete marketingmix is in de loop der tijd verandert…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *