Willem Alexander

6 Koninklijke Marketinglessen!

 

Vorige keer schreef ik wat marketeers kunnen leren van de paus, nu is onze koning aan de beurt. Wat kunnen marketeers leren van Koning Willem? De koning is de best betaalde ambtenaar van Nederland. Zijn taakomschrijving? Blijven ademhalen. Een gouden deal. Zijn geheim? Marketing. Moderne marketing. Marketing die niet als reclame wordt gezien, maar de doelgroep stimuleert, beweegt en zelfs begeestert!

Dit kunnen marketeers leren van ons vorstenhuis:

1. Wees gul. De doelgroep (het Nederlandse volk) krijgt waardevolle giften. We krijgen feesten, vrije tijd (behalve als de dag op zaterdag valt)en kinderen mogen dansen, sporten en eten een gratis ontbijt.

2. Geef ruimhartig. Niet alleen Koningsgezinde landgenoten krijgen leuke dingen, iedere inwoner profiteert van de gulheid van het Vorstenhuis. Slim? Absoluut. Gulle gevers bekritiseer je niet.

3. Geen egotripperij. Vertel niet zelf hoe goed, gul en onmisbaar je bent. De aandacht afleiden werkt beter. Dus: deze Koningsdag gaat over gezond eten, sporten en plezier hebben. Dit is geen, ik benadruk geen, indoctrinatiecampagne die bedoeld is om een archaïsch en ondemocratische systeem in stand te houden.

4. Denk om de centjes. Waarom zou je zelf je in de buidel tasten als anderen dat voor je willen doen? Zo was het ontbijt op de school van mijn zoon betaald door bedrijven uit de buurt. Geniale ‘free publicity’.

5. Zorg voor intrinsieke motivatie. Basisscholen mogen zelf invulling geven aan de Koningsspelen, als het maar iets met ‘sport’ en ‘gezond eten’ te maken heeft. Gewiekst. Zo spreek je de intrinsieke motivatie aan van mensen. Deelnemers hebben niet het idee dat ze iets moeten, maar geloven dat ze het willen. De natte droom van iedere marketeer!

6. Blijf positief. Geen saaie of negatieve praat over wetten, democratie of de Balkenendenorm. Verstand op nul. Vandaag schijnt de zon en sporten, dansen en vieren we feest. Wie nu kritiek heeft, is een onverbeterlijke zeurkous of ziekelijk depressief.

Ik ben geen zeurkous en wens iedereen een gezellige en feestelijke koningsdag toe. Doe de Kanga!

2 gedachten over “6 Koninklijke Marketinglessen!

  1. 1- de koning geeft zelf niets weg. het is de regering die bepaalt dat er een feest uit iemands naam wordt gegeven. (kinderen mogen dansen en sporten? zozo)
    2- zie 1
    3- “Dit is geen, ik benadruk geen, indoctrinatiecampagne_” is propaganda (zo heet reclame voor een idee) geen indoctrinatie? en reclame ook niet zeker? haha
    4- zie 1., 2 en 3 :sponsors. > trouwens nog gelezen over het suikerrijke Jumbo ontbijt?
    5- prima inderdaad – het enige stuk geslaagde marketing wat mij betreft
    6- verstand op nul… jaja jij weet wel wat je wil van de consumentjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *