Witregels

Het geheim van de witregel

Witregels betoveren je brein. Witregels zijn niemandsland. Ze zeggen het onzegbare en daarmee ben je de concurrentie altijd een stapje voor.

WTF?

Is de witregel de Heilige Graal van de copywriter?

Nee. Natuurlijk niet.

Ik ben gekke Henkie niet. Maar witregels zijn wel belangrijk. Je scrollt sneller door een tekst met veel witregels en dat ontdekken steeds meer webschrijvers. Op je mobieltje een lange lap tekst lezen is vragen om nekklachten.

Dus…

Rammen op die entertoets!

Toch?

Ja en nee.

Ja, witregels zijn lekker om vaart te maken. Nee, je moet het niet overdrijven.

Moeten lezers als een speer door je tekst gaan, omdat je iets van ze wil? Strooi dan kwistig met witregels. Hoe meer witregels, hoe sneller ze lezen. Ze racen naar het einde van de tekst waar de zoete beloning wacht: de call-to-action. Wie schrijft op papier moet zuinig zijn met inkt. Op de plek van je witregel kan immers ook een advertentie staan. Maar online heb je plek zat, dat is dus geen argument om spaarzaam om te gaan met witregels.

En als je echt wat te zeggen hebt?

Bij informatieve teksten is enthousiast enteren niet gewenst. Gun je lezer de tijd, jaag hem niet op en vertel rustig je boodschap. Je boodschap heeft dan een hogere plakfactor, te veel witte regels leiden alleen maar af. Het ziet er onrustig uit. Bezoekers die aandachtig informatie willen opnemen houden niet van onrust.

Kortom: het ideale aantal witregels hangt af van je boodschap.

En jij? Haat je witregels of kun je er geen genoeg van krijgen?

Een gedachte over “Het geheim van de witregel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *