Copywriting

Wat doet een copywriter?

 

‘Wat doet een copywriter tegenwoordig eigenlijk?’ Die vraag stelde collega-copywriter Kalvenhaar onlangs. Hmm. Een terechte vraag, maar ik heb er geen antwoord op. De één is spellingfetisjist  de ander niet. Sommigen bedenken concepten, anderen voeren uit wat hen gevraagd wordt. De één noemt zich seo-schrijver, de ander is digibeet. Het is zo helder als glas: dé tekstschrijver bestaat niet.

Je moet een antwoord paraat hebben

AntwoordDe onduidelijkheid van het begrip ‘copywriting’ creëert problemen. Als mensen niet weten wat je doet, zullen ze je niet inhuren. Logisch. Om die reden omschrijf ik op deze website nu preciezer wat ik doe: webteksten schrijven en contentmarketing. Praktijkcases maken duidelijk hoe ik ondernemers help. Door klanten aan het woord te laten, ervaren bezoekers wat ze aan mij hebben. Een duidelijke website is belangrijk, maar je moet de kennis ook verbaal paraat hebben. Simpel geformuleerd: als iemand vraagt wat je doet, zul je die vraag kort en krachtig moeten beantwoorden.

101 soorten tekstschrijvers

Vertellen wat je doet, is voor veel schrijvers lastig. Mensen met een vlotte pen, hebben namelijk zelden een gladde babbel. Ik in ieder geval niet. Als je van nature geen verbale verkooptijger bent, is het handig jezelf daar in te trainen. Ik heb geleerd om in enkele zinnen uit te leggen wat ik doe en wat mensen aan mijn dienst hebben. Een kraakheldere boodschap is belangrijk, juist vanwege het feit dat er 101 soorten ‘tekstschrijvers’ bestaan. Wat is jouw verhaal? Hoe help jij klanten? Deze belangrijke vragen verdienen antwoorden. Van jou. Want als jij het niet weet, dan weet niemand het.

De cruciale vraag

Het vak verandert. Je ontwikkelt je. Ben jij nog dezelfde ondernemer als 5 jaar geleden? Vast niet. Ook daarom is zelfreflectie van belang. Niet wekelijks, ook niet maandelijks, maar wel af en toe. Je wilt immers het verhaal van nu vertellen, geen geschiedenisles geven. Terug naar de titelvraag. De vraag is in algemene zin onbeantwoordbaar, want het vak van copywriter is te breed en te diffuus geworden. Iedere copywriter doet wat anders.

De cruciale vraag luidt volgens mij: ‘Wat doe jij?’

 

5 gedachten over “Wat doet een copywriter?

  1. mooi stokje Andreas. Ik heb het gedeeld op Facebook, vergezeld met de kreet; duidelijke taal, zeg ik, als professioneel verhelderaar. Ik bel je binnenkort even over wat Seo evaluaties na ons Greve avontuur. Groeten Hans

  2. Mooie blog! Duidelijk verhaal, ik vind het ook wel eens lastig om tijdens een gesprek in één zin te verwoorden wat ik doe en vooral waarom. Kom veel netwerkers tegen met een ingestudeerde elevator pitch van precies 60 seconden. Zo’n verhaaltje is kapot gerepeteerd en komt heel nep over, dan maar kort en krachtig!

  3. Ik zeg altijd : “Ik zorg ervoor dat wat mijn klant in zijn hoofd heeft kort en kernachtig wordt beschreven .” Ik merkte namelijk dat mensen het verhaal meestal wel in hun hoofd hebben, maar het moeilijk vinden om dit op papier te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *