Tekst

Wat is een zakelijke uitstraling?

“Wat voor stijl? Ja, lastig hoor, als mijn website maar een zakelijke uitstraling krijgt. Dat vind ik belangrijk!” Als webschrijver hoor ik vaak dat men een zakelijke uitstraling wenst. Prima, maar wat is een zakelijke uitstraling? Heeft de website van Nike, die van Albert Heijn of juist die van ING een zakelijke uitstraling? De webteksten van deze multinationals zijn heel verschillend.

Geen standaardrecept

Er bestaan meerdere recepten voor een goede webtekst. Belangrijk is dat de gerechten (teksten) overeenkomen met het restaurant (bedrijf). Kreeft is heerlijk, maar het exquise smaakpalet zal de clientèle van pannenkoekenhuisje ’t Kaboutertje waarschijnlijk niet bekoren. In normaal Hollands: stem de webteksten af op de mensen achter de website. Als je een eenmanszaak hebt, dan komt de stijl dus overeen met jouw persoonlijkheid. Als je zzp’er bent, schrijf je dus in de ik-vorm, behalve als je van Koninklijke bloede bent…

Humor is niet verboden

Een zakelijke tekst is in ieder geval niet een tekst vol cliché’s waarin je de lezer aanspreekt met hoofdletter U. “Bij ons treft U de hoogste kwaliteit, tegen de laagste prijzen aan!” Tja. Voorspelbaar taalgebruik leidt niet tot meer omzet. Sterker nog: de mond gaat in gaapstand. Authentieke teksten: daar gaat het wel om. Schrijf een begrijpelijke tekst die je lezer boeit. Humor? Is niet verboden. Houd het simpel, maar let op: “Simpleness is not the same as simplicity.”

Als de tekst ook nog eens aansluit bij wie je bent en wat je doet, dan heb je dé perfecte tekst voor je website. Wat zeg ik? Dan heeft je website een zakelijke uitstraling!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *