Arme schrijver

Wat kost dat tekstje?

 

Op LinkedIn verschijnen regelmatig discussies over de tarieven van tekstschrijvers. De discussies hebben telkens dezelfde teneur: er zijn te veel tekstschrijvers die voor bodemprijzen hun stukjes uitbraken. Is dat zo? Het woord ‘bodemprijs’ is subjectief. Voor de één is 50 € veel geld, de ander tilt er zijn vulpen nog niet voor op. Zo las ik ergens dat schrijvers die zich voor 25€ per uur ‘prostitueren’ de markt vervuilen. Zou het?

Veel zzp’ers zijn voor zichzelf begonnen omdat zij meer vrijheid willen. De vrijheid om zelf te bepalen wanneer, waar en voor wie ze werken. En dus ook de vrijheid om een eigen uurprijs te bepalen. Daar hebben we een woord voor:marktwerking. Er zullen altijd mensen goedkoper en duurder zijn, je tarieven met die van een ander vergelijken heeft daarom geen enkele zin.

Veelschrijver of kwaliteitsschrijver?

Ben je een veelschrijver of een kwaliteitsschrijver? Iedere tekstprofessional moet die vraag voor zichzelf kunnen beantwoorden. Het vullen van een website met honderden stukjes over hetzelfde product lijkt op dat van de vakkenvuller in de buurtsuper. Er is geen intelligentie, maar uithoudingsvermogen vereist. Het is werk dat gedaan moet worden, maar wel werk dat heel veel mensen kunnen uitvoeren. Het schrijven van een overtuigende boodschap die de lezer raakt is geen sinecure. Het vergt ervaring, aanleg en levert teksten op die van grote waarde zijn voor je opdrachtgever. Kortom: het zijn twee onvergelijkbare grootheden. Mij maakt het niets uit als opdrachtgevers 8, 3 of misschien wel 0,003 cent per woord bieden. Dat zijn namelijk niet mijn opdrachtgevers.

Wat is een tekstprofessional waard?

Goede content zorgt voor meer bezoekers. Geweldige content zorgt voor meer conversie. Als content king is, hoe noem je dan de schepper van die majestueuze meesterwerken? Juist. Als tekstschrijver ben ik natuurlijk niet God, maar ik ben wel trots op mijn creaties. Die trots mis ik bij veel collegae. Komt dat omdat zij zichzelf met slecht betaalde veelschrijvers vergelijken? Of komt het door een gebrek aan zelfkennis? Ik heb de antwoorden niet.

Wel weet ik zeker dat een goede tekstprofessional weet wat hij waard is. Het is een ambacht dat weinig mensen beheersen, dus ook in economisch slechte tijden valt er geld te verdienen. Houd op met discussies als ‘Voor een dubbeltje op de eerste rang’, maar ga met lef en zelfkennis de crisis te lijf.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *