Triodos

Bij Triodos werken mensen met namen

 

Vorig stapte ik over van ING naar Triodos. Ik sponsor daardoor niet langer de kernwapenindustrie, kinderarbeid en vervuilende industrieën. Een goed gevoel. Triodos biedt haar klanten echter nog een onbetaalbaar voordeel. Bij deze groene bank werken mensen. Mensen met een naam. Mensen die zich voorstellen als je belt en je probleem oplossen. Gek, hè? 

Ziggo helpt best goed: na 20 minuten de juiste persoon

Vorige week werd ik ‘best goed’ geholpen door Ziggo. Eerst zocht ik 5 minuten naar een nummer. Stond verstopt op de site. Logisch, je wilt niet dat klanten je bellen. Dat kost geld. Daarna worstelde ik mij door het keuzemenu heen en na 10 minuten had ik iemand te pakken. Best snel. Zij luisterde uitvoerig naar mijn vragen en gaf mij toen het nummer van de juiste afdeling. Die afdeling, de afdeling zakelijk, hielp mij goed en snel. Al met al duurde deze exercitie mij slechts 20 minuten. Dat versta ik anno nu onder ‘best goed’.

Foutje

De Belastingdienst helpt best wel slecht

De Belastingdienst hielp mij ‘best slecht’. In 2013 kreeg ik een brief over kinderopvangtoeslag, die zou ik in 2011 ten onrechte hebben gehad. Of ik maar even een paar duizend euro kon aftikken. Mijn reactie? Ik schreef tig brieven, pleegde tal belletjes en hoorde nooit meer wat van de blauwe-enveloppen-stuurders. Ik sprak ambtenaren, niemand kon helpen. Al met al wacht ik nu nog steeds op een besluit een klein jaar later. Erg? Best wel. Vervelend? Nogal. Maar helaas zijn dit soort akkefietjes geen uitzonderingen. Iedereen die contact heeft met instanties en grote bedrijven weet wat ik bedoel.

Door automatisering geen mensen meer

Zoeken naar een telefoonnummer, de juiste persoon spreken, de correcte afdeling vinden, het goede wachtwoord, onthouden, contact opnemen is tegenwoordig een heidense klus. Alles is geautomatiseerd, alles gaat vliegensvlug. Tenminste, als alles goed gaat. Indien er iets fout gaat, dan is er geen mens meer te vinden die je probleem oplost.

Bij Triodos gaat dat dus anders. Het telefoonnummer staat op de site, een mens met een naam neemt op en ze beantwoorden je vraag.

Een verademing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *