Salade

Matige kwaliteit verkoopt, slechte service scoort?

 

Mijn vrouw en ik reden tijdens de vakantie naar een gezellig Spaans visserplaatsje. Dachten we. We gingen wat lekkers eten in een knus restaurant. Dachten we. En het restaurant had uitzicht op zee. Dat klopte. Als je heel goed keek. En op je tenen ging staan.

Jaren geleden aten we in hetzelfde restaurant. Vergeten waren de ruziënden dronkelappen aan de bar. Die waren er weer. Of nog steeds. Uit ons geheugen gewist was het gore eten. Bedorven slablaadjes, een blikje maiskorrels, et voila ´una ensalada mixta´. De herinnering aan vervaarlijke horzels kwam pas weer terug nadat ze koers zette op onze benen en hoofden. De obers waren onvriendelijk en de rekening belachelijk hoog.

Ikea

Wat mij vooral opviel: over klandizie had het etablissement niet te klagen. Gek, want op hetzelfde eiland zijn genoeg restaurantjes waar je wel lekker kunt eten. En goedkoper. Het slechte Spaanse restaurant is geen uitzondering. Wereldwijd zie je zaken die afval als etenswaar verkopen en daar rijk van worden. Denk aan bekende fastfood-ketens. Zoals de kinderlokkende clown, die waardeloze plastic prullen weggeeft. Daar komt toch niemand voor de sappige hamburgers? Of wat te denken van de Zweedse meubelzaak met de suffe meubels? Troep die je ook nog eens zelf in elkaar mag schroeven. Het is kraakhelder: matige kwaliteit verkoopt, slechte service scoort.

Mc Donald

Dat slechte service scoort,  leren ze je niet in boekjes over succesvol ondernemen. Daarin hameren dat je jezelf moet onderscheiden. Topkwaliteit + 100% toewijding = succesgarantie. Ja, ja. De praktijk leert dat die tegeltjeswijsheid zelden klopt. Met een slechte service en een matig product, kun je ook succesvol zijn. Bezoek een willekeurig Nederlands restaurant en je beseft  dat ik gelijk heb. Ik geef toe, ik draaf wat door, maar je snapt wat ik bedoel. Goede service kost geld. Veel bedrijven kiezen voor een goede marketing en een slechte service. Dat levert meer op.

Online succes

Natuurlijk kun je ook scoren met een uitstekende service. Die extra investering moet je wel terugverdienen. Dat kan wel, maar het is goed om je te beseffen dat de klant de extra service ook echt als meerwaarde ervaart. Voorbeeld. Als je zelf je ticket in 5 minuten online koopt, dan is de service van het uitbesteden aan een reisbureau geen 50 € waard. Als datzelfde reisbureau je een onvergetelijke reiservaring verschaft, dan is de waarde van die dienst veel meer waard dan 50 €.

De juiste vraag is volgens mij: wil je een ondernemer zijn die rommel verkoopt? Of wil je zaken verkopen waar mensen beter van worden? Je kunt troep verkopen of kwaliteit leveren. Je kunt klanten in de kou laten staan of mensen helpen. Ondernemen is doen. Het is doen waar je achter staat, doen wat je goed doet, leren van fouten en jezelf continu verberen.

Het leveren van een goede service is geen succesgarantie, het is een keuze. Een van de vele keuzes die je als ondernemer moet maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *