Individu

Zzp’er: focus je niet op je uurtarief!

 

Als dienstverlener kun je beter niet op prijs concurreren. De reden? Heel eenvoudig: klanten zitten helemaal niet te wachten op de goedkoopste webschrijver, hypotheekadviseur of seo-specialist. Ook niet in crisistijd? Zelfs niet in crisistijd.

Vijf jaar geleden kwam mijn droom uit, ik werd freelancer. Ik kon eindelijk leven van mijn passie: schrijven. Daar droomde ik al als kleine jongen van. De vraag was: wat moest ik vragen voor mijn diensten? Ik was een startende copywriter, maar had al wel enkele jaren schrijfervaring als freelance sportverslaggever. Een oudere zzp’er gaf mij een onbetaalbaar advies. “Het gaat je klanten om toewijding en kwaliteit, de rest is bijzaak. En voor jou is geld verdienen ook bijzaak. Je wilt vrijheid, onafhankelijkheid en bezig zijn met je passie. Toch?” Hij had gelijk.

In de opstartfase? Je hoofd boven water houden!

GeldDe tarieven voor tekstschrijvers liepen destijds uiteen van 25 € tot 125 € per uur. Ik koos voor 35 €, dat leek mij gezien mijn ervaring redelijk. Op fora als LinkedIn werd ik voor gek versleten. 35€? Kwam ik voor die schamele fooi mijn bed uit? Ik negeerde de kritiek: ik vond en vind 35 € een prima uurtarief voor een beginnend freelancer. Kun je 20 per week declareren, dan heb je 2.800 € in een maand verdiend.  In het begin kon ik maar 10 a 20 uur per week declareren en hield ik mijn hoofd maar net boven water. Gelukkig had ik spaargeld en dat hielp mij door de lastige opstartfase.

De tarieven van mijn collega’s zijn gekelderd

Ieder jaar nam mijn expertise toe en kon ik klanten beter van dienst zijn. Mijn uurtarief zou aangepast voor inflatie 40 € bedragen. Aangezien ik vind dat mijn adviezen en webteksten meer waarde hebben dan 5 jaar terug, is mijn huidige uurtarief 40 a 50 € per uur, afhankelijk van de opdracht en opdrachtgever. Gelukkig heb ik over werk niet te klagen en kan ik nu veel meer uren factureren dan vroeger. Spotgoedkoop? Daar denken mijn collega’s anders over. Door de recessie zijn de tarieven van collega-schrijvers namelijk schrikbarend gekelderd en ben ik van zielenpoot veranderd in een dure kracht. Er zijn copywriters die nu voor 20 € per uur of nog minder aan de slag gaan.

Jouw dienst, jouw vaste lasten & jouw ondernemersdroom!

De moraal van dit verhaal? Hanteer een realistisch uurtarief. Dat doe je niet door naar je collega’s te kijken, maar uit te vinden wat jij nodig hebt om jouw droom waar te maken. Wat maakt het uit als je concurrent het dubbele vraagt, of misschien maar de helft? Het zijn jouw vaste lasten, het is jouw dienst en jouw droom die je wilt waarmaken. Toewijding en kwaliteit zijn voor iedere klant belangrijker dan bodemprijzen. Leg daar je focus. Loop het vuur uit je sloffen voor iedere klant, want zij betalen de verwezenlijking van jouw ondernemersdroom.

3 gedachten over “Zzp’er: focus je niet op je uurtarief!

  1. Net als jij vond ik het ook moeilijk, drie jaar geleden, om een tarief te bepalen, zeker gezien de tarieven die ik om mij heen zag. Wat moet je berekenen voor een gecombineerde dienst als de mijne (proeflezen, uittikken en tegelijkertijd corrigeren van teksten)? Omdat ik dat snel doe hóeft het voor een klant helemaal niet duur te zijn. Toewijding en kwaliteit zijn er volop, dus kon en kan ik me in mijn tarief vinden.
    Het viel me bij een paar opdrachten op (lees: verbaasde me) dat de opdrachtgever helemaal niet begon te onderhandelen over de prijs, ondanks de crisis. Ik kan me ook niet veel voorstellen bij ondernemers met een uurtarief van 10 euro?

    Toewijding en kwaliteit, samen met passie zijn de fundamenten voor kleine ondernemers. Wat zeg ik? Voor iedere ondernemer.
    (Mijn passie gaat soms wel ver: moet er na ’20’ misschien ‘uur’ staan? En in het kopje van de laatste alinea ‘lasten’. Beroepsdeformatie heet dat. Sorry.)

    Fijn stuk Andreas!

    Groet,
    Joan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *