seo woorden

Hoe combineer je onlogische zoekwoorden?

Als copywriter krijg ik opdrachten van seo-specialisten. Ik moet dan zoekmachinevriendelijke tekstjes schrijven. Ik ontvang een lijstje zoekwoorden, de website van de klant en ik mag los. Het probleem? De zoekwoorden. Ik moet zoekwoorden combineren, die je niet kunt combineren. In dit blog bespreek ik de zin en onzin van het letterlijk overnemen van onlogische zoekwoordencombi’s.

Google seoDoorgaans hebben zoekmachineguru’s geen grote liefde voor de Nederlandse taal. Uitzonderingen daargelaten. Sommigen van hen kijken sec naar: 1. Waar zoeken mensen op? 2. Hoeveel concurrentie is er? Stel dat hun opdrachtgever een campingbaas in Zeeland is. Een goede zoekwoordcombinatie zou dan kunnen zijn: ‘Goedkoop vakantie Zeeland’. Dat klinkt niet lekker. Als tekstschrijver moet ik daar dan  toch een aantrekkelijke webtekst over schrijven. Lastig, want de woorden moeten precies in die volgorde. Nog vervelender: sommige seo-techneuten denken nog steeds dat die onleesbare combinatie vaak moet terugkeren in de tekst!

Onzichtbaar voor lezer, zichtbaar voor zoekmachines

Eerst maar eens de mythe ontkrachten dat zoekwoorden vaak in de tekst moeten. Zoekwoorden moet je niet te vaak achter elkaar plakken, zeker niet als ze onlogisch zijn. De Google robot ‘leest’ namelijk niet rustig je tekst, maar ziet enkel code. En in die code kun je op tal van plaatsen de juiste zoekwoordencombinatie plaatsen. Onzichtbaar voor de lezer, zichtbaar voor zoekmachines. Denk aan: de titel van de pagina, de omschrijving, het plaatje, enzovoort. Google ziet dus al 5 of 6 keer het zoekwoord, zonder dat de lezer deze ziet! Door het zoekwoord vaak in je tekst te ‘verstoppen’, krijg je een overdaad aan seo. Google ziet je tekst als SPAM, waardoor de vindbaarheid alleen maar verslechtert.

3 tips voor goede combi’sblogtips

1. Zet een vraagteken achter de zoekwoordencombi
Je kunt dus simpelweg starten met de vraag en die hoeft niet per se in correct Nederlands. Dus: ‘Goedkoop vakantie Zeeland?’ Voordeel is dat de combinatie exact overeenkomt. Nadeel is dat het grammaticaal niet in orde is.

2. Zet de rare combinatie tussen aanhalingstekens.
Dankzij de aanhalingstekens laat je zien dat je weet dat het een gekke combinatie is. Een voorbeeld. “Zoek niet langer op ‘Goedkoop vakantie Zeeland’, maar boek op deze site….”

3. Gebruik de rare combinatie in de header (tussenkopje).
Een header hoeft grammaticaal niet correct te zijn. In de header laat je zien waar de tekst over gaat, dat mag in losse steekwoorden.

Maak Google én je lezers blij: geef antwoord op echte vragen!

Zelf gebruik ik zelden rare zoekwoordencombinaties. En als ik ze gebruik, dan is het hooguit 1 a 2 keer per tekst. Vaker is onverstandig.

Nog beter is het om rare combinaties helemaal te voorkomen. Steeds meer mensen tikken in Google een volledige vraag in. Bijvoorbeeld: ‘Waar vind ik een goedkoop vakantiehuis in Zeeland?’ Neem die echte vraag over in je tekst, bij voorkeur ook in je koptekst. Je hoeft dan geen rare fratsen uit te halen om toch een logisch verhaal te houden. Daarbij: door het beantwoorden van vragen maak je Google én lezers blij.

Combineer jij onlogische zoekwoorden? Zo ja: hoe dan? Zo nee, waarom niet?

Ik hoor het graag!

Hieronder lees je wat Google-koning Matt heeft te zeggen over zoekwoorden:

7 gedachten over “Hoe combineer je onlogische zoekwoorden?

  1. Het verwerken van onlogische zoekwoordencombinaties in je tekst kan inderdaad best lastig zijn! Gelukkig is keyword density geen echt issue meer, dus hoef je de zoekterm niet al te vaak in de tekst te herhalen. Met jouw tips kan een SEO-schrijver prima uit de voeten. Het gebruik van onlogische zoektermen in kopjes oogt voor een lezer denk ik het meest natuurlijk.

    Daarnaast kun je ook creatief gebruikmaken van interpunctie. Andre Gussekloo schreef daar al eens over: http://www.andregussekloo.nl/creatieve-interpunctie. Laatst kwam ik een site tegen die een hele lap tekst verborgen had voor de lezer door de tekstkleur wit te maken tegen een witte achtergrond. Dat lijkt me dan weer een manier die je een penalty van Google op kan leveren (hoewel dat in dit geval niet leek te zijn gebeurd).

  2. @ Michiel Inderdaad, 1 keer in de tekst is voldoende. André ken ik, ik heb de rondreizende tekstschrijver in Gran Canaria een paar keer ontmoet. Zal zo z’n blog zeker lezen.

    @Dick Tja, misschien is dit blog wel erg specialistisch en alleen boeiend voor tekstschrijvers die chocola moeten maken van een lijst zoekwoorden. Niet jou kopje thee blijkbaar. Het is eerlijk gezegd ook niet het meest aansprekende onderdeel van mijn werk.

    Volgende column zal weer leesbaar en boeiend zijn voor een breed publiek. Erewoord! *spuugt door wijs- en middelvinger*

  3. @Andreas: Ik ken het probleem. Ik heb ook wel eens het verzoek van een klant gekregen om moedwillig woorden fout te spellen. En daar heb ik toch wel moeite mee. Zijn SEO-copywriters dan wel copywriters? Zijn het wellicht woordkunstenaars die bijna meetkundig bezig zijn met zoekwoorden? Een copywriter is in mijn ogen toch meer een Story teller. Om maar weer eens een ander hot topic in de strijd te gooien…..

    ;D

  4. Ik kan me niet helemaal vinden in bovenstaande. Ik ben namelijk van mening dat Google steeds beter zelf combinaties ‘eruit pikt’ en ook variaties op keywordphrases goed waardeert. Dus in plaats van ‘goedkoop vakantie Zeeland’, zou je kunnen zeggen: ‘Wilt u goedkoop op vakantie in Zeeland?’ of ‘Zoekt u een goedkope vakantie in Zeeland?’ Dit is ook logisch, want Google wil zo prettig mogelijke teksten voor zijn lezers. Door meer vrijheid te neme in het gebruik van varianten op je exacte keywordphrase krijgt je tekst dan ook een veel natuurlijker karakter. Probeer de zoekopdracht maar eens uit en see for yourself!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *