Spelfouten door SEO

Spelfouten door SEO?

Laatst kreeg ik het verzoek woorden verkeerd te spellen. Rare wereld. Wie huurt er nu een webschrijver in om slechte teksten te schrijven? Toch was de klant bloedserieus. Hij zei: “Mijn klanten zoeken massaal op verkeerd gespelde woorden. Ik wil dat die mensen op mijn website belanden.” Dat klinkt logisch. Sterker nog: ik kan dat helemaal begrijpen. Toch begon mijn tekstschrijvershart zachtjes te bloeden. Bewust spelfouten maken: ben ik zo diep gezonken? Nu weet ik ook wel: SEO is belangrijk. Zoekmachines kijken enkel naar wat mensen intikken, niet of de spelling van het woord klopt. En helaas, sommige woorden schrijven mensen vaker fout dan goed.

In dit soort gevallen heb je als tekstschrijver drie opties:

1. Koppig weigeren.
2. Je creativiteit gebruiken.
3. Zonder morren de fouten verwerken.

Optie 1 klinkt heel strijdlustig, maar vereist wel de nodige moed. Wie durft er tegen de wens van een klant in te gaan? We leven niet in een oververhitte economie waarbij je als eenvoudige broodschrijver al te kieskeurig kunt zijn. Toch kun je best aangeven dat je liever geen spelfouten maakt. Daar zijn twee goede argumenten voor te geven. Ten eerste staan fouten slordig. Je site krijgt er een onprofessionele uitstraling door. Ten tweede kunnen mensen door grammaticale fouten ook afhaken. Je hebt dan wel meer bezoekers, maar minder kopers. In managementpraat: de traffic neemt toe, maar de conversie daalt.

Wil je trots zijn op je werk?

Zelf kies ik graag voor de creatieve oplossing. Een spelfout hoeft niet fout te zijn, als je het maar tussen aanhalingstekens zet. “Heeft u voor de grap gezocht op ‘sirkelzaag’. Dat treft: ook wij houden van een eigenwijze spelling.” Dan de laatste optie: zonder morren de fouten in je tekst verwerken. Dat raad ik geen enkele tekstschrijver aan. Je wilt toch trots zijn op je werk? Luisteren naar de klant is prima, dat is echter heel wat anders dan slaafs doen wat je is opgedragen.

Interessante column? Tweet het verder, beveel aan op Facebook of deel de link op LinkedIn. Mijn dank is groot!

4 gedachten over “Spelfouten door SEO?

  1. Beste Andreas,

    je slaat de spijker op zijn kop. Als contentmanager kamp met hetzelfde probleem. Leuk om te zien dat jij ook voor de creatieve oplossing gaat. Helaas is het niet altijd mogelijk, als de klant (in mijn geval mijn leidinggevende) er echt op staat om de fout door te voeren.

    Wat ik eerst deed, was koppig de tekst zonder fouten te plaatsen en protesteren als mijn baas er iets van zei. ‘Dan mag jij het aanpassen.’ zei ik toen. Ik gaf hem mijn inloggegevens en voila.

    Ik wil mijn naam niet onder een tekst met opzettelijke fouten. SEO of geen SEO.

  2. Opzettelijk verkeerd spellen is niet meer nodig. Al enkele jaren geeft Google bij verkeerd gespelde woorden de juiste spelling weer, met de mogelijkheid om alsnog de verkeerde spelling te gebruiken. Even daarvoor kreeg je nog “Bedoelde u…”

    Zoals onze oosterburen zo mooi zeggen: “Das war einmal”.

  3. Dat ben ik niet (helemaal) met je eens Nathan, soms is het dilemma nog steeds actueel. Zeker bij ingesleten fouten. Google is verre van foutloos, in ieder geval niet in de Nederlandse taal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *