SEO specialist

Zijn tekstschrijvers virtuele vakkenvullers?

 

SEO-specialisten, die lui die websites hoger in Google laten komen, hebben niet zelden een lage dunk van tekstschrijvers. Stukjestikkers zijn nodig om een webstek te vullen, zeg maar een soort virtuele vakkenvullers. Omgekeerd heerst er ook de nodige scepsis bij tekstschrijvers.Volgens veel schrijvers is content ‘king’ en inhoud dus veel belangrijker dan techniek. De inhoud zorgt immers voor conversie en dat is waar het ondernemers om gaat. Nu is voor beide standpunten wat te zeggen, maar dat doe ik in deze column lekker niet. Belangrijker lijkt mij: wat kunnen we van elkaar leren?

Weten wat Google wil

Schrijven voor het web is niet wezenlijk anders dan papyrusrollen volpennen met hiërogliefen. Je brengt een boodschap over, zonder dat je daar als boodschapper fysiek bij aanwezig bent. Natuurlijk, je kunt een webtekst makkelijker ‘opleuken’ dan een geschreven tekst. Tussenkopjes, plaatjes en video’s maken je boodschap aantrekkelijker, overtuigender en sterker. Maar wie serieus Content Marketing wil bedrijven, kan maar beter zorgen dat hij weet wat Google wil.

Wat wil Google

Een overtuigende webtekst schrijven.

Natuurlijk kan een webschrijver in theorie zonder SEO, maar moet je het ook willen? Het is mijn stellige overtuiging dat tekstschrijvers en seo-specialisten meer kennis en respect voor elkaars vakgebied moeten hebben. Een goede tekst flans je niet even in elkaar. Een overtuigende webtekst die van lezers klanten maakt vergt tijd, kennis en ervaring. Aan de andere kant: zoekmachineoptimalisatie is een vak. Een belangrijk vak dat ervoor zorgt dat meer bezoekers je website vinden.

Bestaat de SEO tekstschrijver?

De logische vervolgvraag is dan ook: kan het niet allebei? Kun je niet alles weten over taal én alles weten over zoekmachines? Nu heb je professionals die zich profileren als SEO-tekstschrijver. Sterker nog, ik noemde mij tot voor kort ook zo op Twitter. Toch voel ik mij meer schrijver dan zoekmachine-specialist. Er gaan 24 uur in een dag en je kunt niet overal alles van weten; je moet niet het onmogelijke willen. Mijn punt is: wees niet bang om van een ander te leren. Pas als je openstaat voor nieuwe kennis, kun je jezelf ontwikkelen. En kennisvermeerdering is toch nuttig voor iedere professional?

 

 

Een gedachte over “Zijn tekstschrijvers virtuele vakkenvullers?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *