LinkedIn

Gaat LinkedIn kapot?

 

LinkedIn is bedoeld om professionals met elkaar in contact te brengen en succesvoller te maken. De missieverklaring luidt: “De missie van LinkedIn is om professionals overal ter wereld met elkaar in contact te brengen, zodat ze productiever en succesvoller kunnen worden.” Een nobel streven. Maar lukt het ook?

Berichtenbende op de timeline

Zelf heb ik de afgelopen 6 jaar veel plezier en profijt van dit online medium gehad. Ik schat dat 1 op de 3 nieuwe opdrachtgevers mij via deze website heeft gevonden. Toch lijkt LinkedIn steeds meer op een virtuele reclamezuil. Iedereen wil zenden, maar wie wil er nog ontvangen? De ruis  zie je overal terug. Waar 5 jaar geleden mijn ‘timeline‘ overzichtelijk was, is het nu een onoverzichtelijke berichtenbende geworden. Waar ging er mis? Wat ging er fout?

Foto’s, raadsels en andere gebbetjes

Natuurlijk, ik heb meer contacten opgebouwd, dus ik zie van meer mensen wat ze doen. Nog belangrijker: veel professionals zetten veel meer online. Geen ondernemerstips meer, maar foto’s, raadsels en andere gebbetjes. Er ontstaat informatie-inflatie. We zien steeds meer, maar het zegt ons steeds minder. Tot overmaat van ramp doet LinkedIn zelf ook een duit in het zakje. Een jaar in dienst zijn, een foto veranderen, aangeven een beetje Russisch te begrijpen, het lulligste wissewasje wordt door het zakelijke netwerk groots gevierd en gedeeld.

Voldoende lichtpuntjes voor toekomstig succes?

Hebben we nog wat aan LinkedIn? Ik gebruik het medium al veel minder. Mijn geliefde groep ‘Tekstschrijvers Gezocht’ gaat nauwelijks meer over het vak, men discussieert er nauwelijks meer. Er zijn lichtpuntjes. In mijn vakgebied bijvoorbeeld in de groep ‘Correct Nederlands’. Ik weet niet of deze lichtpuntjes voldoende zijn om het succes van de site te waarborgen. Op korte termijn zeker. Mensen krijgen meer informatie, dus spenderen ze meer tijd online. Recent onderzoek toont aan dat het sociale netwerk ook dit jaar weer groeit.

En de lange termijn? De site heeft alleen waarde als de gebruikers er echt productiever en succesvoller van worden. Het bedrijf moet zijn missie waarmaken. Als dat niet gebeurt, sterft LinkedIn uiteindelijk een digitale dood.

5 gedachten over “Gaat LinkedIn kapot?

  1. Door de macht van Google en de zaken die ervoor zorgen dat je hoger in Google komt dwingen ons tot het meedoen aan bijna alle vormen van sociale media.
    Twitter, FB, Pinteres, Visitekaartje Google+ Linkedin (en dan zakelijk en prive.)

    Linkedin heeft, vind ik, leuke discussies met inhoud, echter kom ik hier nauwelijks meer aan toe . Ik herken bij meer mensen. bedrijven dat Linkedin gewoon minder aandacht krijgt. Dat het een langzame dood sterft, zou wel eens heel erg waar kunnen zijn. Of ik dit jammer vind? Nog niet over nagedacht… En inderdaad de nutteloze informatie die Linkedin zelf groots deelt, draagt niet bij aan het vergroten van hun succes volgens mij, eerder het tegenovergestelde.

    Gr Erik

  2. Dag Erik, helaas worden die inhoudelijke discussies, naar mij beleving, steeds zeldzamer. Maar misschien zoek ik verkeerd of ben ik te weinig actief. Kan ook.

  3. Ja er is veel veranderd aan linkedin. Sommige van die “wissewasjes” lijken me ook wel waardevol. Want als je eenmaal een flink aantal contacten hebt (ik link alleen met mensen die ik echt ontmoet heb), raak je ook mensen uit zicht. En als je dan spontaan gepresenteerd krijgt dat-ie een nieuwe job heeft, is dat mogelijk weer een impuls om het contact opnieuw op te zoeken.

    Hoe waardevol de discussiegroepen zijn, is goeddeels bepaald door de groepsleiders. Als je toestaat dat er in een discussie gepromoot wordt, tsja….of ben je streng en bonjour je al dergelijke zaken naar de Promotions of misschien zelfs de prullenbak.

  4. O ja, nog iets: dat hele systeem van endorsements vind ik inderdaad een wassen neus. Regelmatig wordt me gevraagd of ik iemand wil endorsen voor iets wat ik hem nog nooit heb zien doen. Bovendien is het een goed-nieuws-show. Er is nergens een optie om aan te geven dat die persoon ergens nog in kan groeien.

  5. @ Bas, dat van die goed-nieuws-show geldt voor meer mediums. Denk aan Facebook. Vandaag las ik een interessant artikel over sociale netwerken: http://www.nuzakelijk.nl/column/3713334/steek-10-procent-van-tijd-in-coole-dingen.html De schrijver stelt dat het gebrek aan innovatie zal leiden tot stilstand en uiteindelijk achteruitgang.

    Ik kan mij er wel in vinden:

    “In plaats daarvan hebben ze zich op hun aandeelhouders gericht. Hierdoor lijken ze haast vergeten te zijn dat het de gebruikers zijn, en niet de adverteerders, die de sites horen te maken tot wat ze zijn. Op deze manier worden ze wel steeds groter, maar het maakt ze zeker niet beter. Het is tijd om creatief te worden en anders na te gaan denken. In de nieuwe economie ligt nu de kracht bij de klant.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *