LinkedIn-toverwoord

Zo start je een Echte discussie op LinkedIn!

Als je op LinkedIn een discussie start, dan wil je een echte discussie. Geen eenrichtingsverkeer, maar communicatie tussen meerdere mensen. Positieve reacties, opbouwende kritiek, maar bovenal: leven in de brouwerij! Je wilt antwoord op je vraag, meer kennis, meer websiteverkeer en jezelf profileren als expert. Een populaire discussie zorgt daarvoor, een discussie waar niemand op reageert,  is zonde van je tijdsinvestering.

Hoe activeer je mensen om deel te nemen aan je LinkedIn-discussie?

Met onderstaande 7 tips moet het lukken!

 1. Benoem een echt (zakelijk) probleem.

Het mag een algemeen ondernemersvraagstuk zijn. Denk aan: ‘Moet ik mijn btw-aangifte uitbesteden?’ of ‘Hoe besteed ik mijn tijd effectiever?’ Maar het mag ook een vraagstuk zijn dat te maken heeft met je beroepsgroep. In mijn geval:Hoe voorkom ik spelfouten. Of: ‘Welke online marketing werkt?Cruciaal is dat je het een bestaand probleem is, een vraagstuk waar je echt mee worstelt. Het is zeker geen reclamecampagne voor je eigen product of dienst. Zelfpromotie is de dood voor iedere discussie.

bloggen

2.Leg je stelling, vraag of probleem uit

Benoem de vraag en geef aan waarom deze vraag je bezighoudt. Liefst met praktijkvoorbeelden, dat maakt het menselijker en inzichtelijker.Verzoek mensen in de afsluiter om bij te dragen aan de discussie.

3. Bedenk een aantrekkelijke titel.

Besteed tijd en aandacht aan het bedenken van een goede titel. Mensen bepalen in een splitseconde of ze op je link klikken. Een goede titel maakt het verschil. Wees duidelijk, to the point en origineel. Zelf kies ik vaak voor een prikkelende stelling of vraag. Bijvoorbeeld: “LinkedIn kost omzet!” of in de vragende vorm: ‘Kost LinkedIn omzet?’

Tekst

4. Bepaal je doelgroep

Wie is je publiek? Zelf ben ik lid van 2 soorten groepen op LinkedIn. Te weten: groepen waar mijn collegae zitten (webschrijvers & online marketeers) en groepen waar mijn klanten zitten (ondernemers die meer online omzet willen). Plaats de discussie alleen in de meest relevante groepen, alleen dan heb je de kans dat mensen reageren op je stelling of vraag.

5. Verleid visueel

Je wilt de aandacht vestigen op je discussie. Zorg voor een plaatje, mensenogen zijn dol op plaatjes.

Aday
Plaatjes zijn leuk. Vooral baby’s en katten zijn leuk. Alleen niet altijd relevant ;-)

6. Maak het persoonlijk

Zo kun je bijvoorbeeld zeggen: ‘Mijn nieuwste blog over spelfouten. Hoe voorkom jij ze?’Zo laat je zien dat het jouw eigen artikel is en niet iets wat je van het net hebt geplukt. Mensen discussiëren het liefst met een ander mens, niet met een anonieme medewerker.

7. Doe zelf mee

Beloon de mensen die de moeite nemen een reactie te plaatsen. Ook als mensen opbouwende kritiek geven.

 

Hoe initieer jij een levendige discussie op LinkedIn?

 

Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *